Puhutaan ranskaa

Keskustelua ranskan sanoista, fraaseista ja käännöksistä.

Re: Puhutaan ranskaa

Viesti Commelevent 14 Touko 2010 21:53

Gronde kirjoitti:Il faut inviter des français ? ;)

ça me plairait, si c'est possible... :geek:
Viimeksi muokannut Commelevent päivämäärä 15 Touko 2010 18:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Commelevent

Viesti Gronde 15 Touko 2010 17:02

Je peux déjà essayer d'aider, même si je ne parle pas vraiment finnois (yritän opetella suomea, mutta puhun huonosti :oops: )

Commelevent kirjoitti:Il me plait, s'il est possible.. :geek:

Ça me plairait, si c'est possible. (I would like, if it's...)
S'il te plaît, si c'est possible. (Please, if it's...)
Gronde

Viesti Vieras 21 Kesä 2010 23:31

Mr. Babtisti vai mikä onkaa :D osaat hyvin ranskaa mut ärsyttää tommonen: anteeksi virheeni, tiedän että tekstissäni (joka on täydellinen) löytyy kamala määrä virheitä. "olenhan vasta opetellut ranskaa 2½ vuotta", je l'adore ;) Jos osaa ranskaa niin osatkoon, virheistä ei niin väliä, itekkin rakastan ranskaa, opiskellut 1½ vuotta ja -melkein- samalla tasolla. En silti voi sanoo itteeni vielä hyväks...ja "olenhan minäkin vasta 16v ja opiskellu kieltä vain kotona kirjojen ja juutuubin avulla että kumarrus ja kunnia mulle" :twisted:

Mutta jos käsisitte, sama juttu koulussa. iik vähänkö mä oon ruma (vaikka tietää olevansa koulun kaunein..ainakin omasta mielestään). Ja sitten muut lohduttelee. J'ai etudié francais seul avec les livres et je fais beaucoup des fautes xD silti onneksi en enempää tässä sitä esille tuonut että olen opiskellut niin vähän aikaa ja ilman koulutusta...kumartakaa.

Liian sekavaa? en selitä uudelleen.
Toivottavasti uskallan lähtee ranskaan vaihto-oppilaaks niin että musta tulee lähes täydellinen puhuja. Kielillä on kiva leikkiä :D
Vieras

Viesti Commelevent 21 Kesä 2010 23:55

Joo vähän sama juttu 1½ vuotta ja jotkut sanoo jo että hyvä ranska, ilman koulussa opiskelua siis ^^ Kannattaa hommata paljon kirje/mese tjsp kavereita niin kehittyy tuo jokapäiväinen lörpötys ja ''slangi''kin eikä vain kaavamaisesti kirjakieltä. Jaksais vaan mennä vielä loppuun nuo pari hassua osiota tuosta Rosetta stonesta niin olisi kelpo määrä sanoja ja kielioppia tallessa, kohta vuosikin varmaan tuossa mennyt :D Motivaatiota ainakin olisi.
Commelevent

Viesti Vieras 22 Kesä 2010 09:40

Juu mäkin siis tehny samanlailla. Ranska on niin kivaa ja se antaa voimaa, että ihan kesälomalla tyyliin neljä uutta sanaa joka päivä opin. En saanu kahdeksannella luokalla ranskaa oppiaineeks vaikka oisin halunnu..sitten oli pakko alottaa ittenäisesti ku ärsyttää jos ei voi nuorena opetella ku parhaiten oppis. Oon aika hyvin noussu jopa noitten A-puhujien kanssa samalle tasolle, koska muistan kaiken mitä oon opetellu (intohimoa riittää) ja sitten niillä aalaisilla on jo 6 vuotta opiskelua takana -> alkaa jo asiat unohtumaan. Puhun joskus omeglessa ranskalaisten kanssa ja sitten kirjottelen muuten paljon sitä ja kuuntelen ranskalaista musiikkia parfois avec les paroles ja sitten netin alotussivuna on aina Lemonde.fr-sivu, josta luen uusimmat uutiset ja etin kaikkea mukavaa. Ja tälläkin hetkellä on edessä Télé 5 Monde :D mutta aina välillä sitä kuvittelee osaavansa hyvin, kunnes avaa sen telkkarin tai kattoo uutisia eikä ymmärrä yhtään mitään. sillon usein masennun hetkeksi ja opettelen pari uutta sanaa. Ääntäminen onnistuu multa jo hyvin, ainoo on että puhun sillee töksittäin, että kolme sanaa putkessa - pieni pysähdys - kaksi sanaa - pysähdys - loppu. Jotenkin siinä tarkistaa kokoajan miten on ääntänyt ja jätän varaa korjaamiselle. Silti kun menen ensvuonna lukioon ja alotan ranskan B3-kielenä...tuntuu että vähän liian alhaalta alotan. Siksi aionkin suorittaa kursseja itsenäisesti. Sitten kaiken parantava vaihto-oppilasvuosi edessä lukion toisella jos vain uskallan.
Vieras

Viesti Commelevent 21 Tammi 2011 13:49

Sallutut, cette place vit encore? non? :roll:
Commelevent

Viesti Niilo 03 Helmi 2011 01:12

Bonjours à tous!
Je m'appelle Niilo (du moins en finnois ;) ), j'ai presque 17 ans et je suis un passionné de la FINLANDE. Mä tykkään Suomesta ja opiskelen suomen kieltä!
Mais pour le moment, je ne suis qu'un débutant...
Si on veux discuter, il faut trouver un sujet de conversation: si on parler de la Carlie?
J'aime beaucoup cette région et je voudrais savoir pourquoi elle semble être si très chère aux yeux des Finlandais. J'ai cru comprendre que c'est une histoire de culture...

A+
Niilo
Niilo

Viesti Commelevent 03 Helmi 2011 17:47

Niilo kirjoitti:Bonjours à tous!
Je m'appelle Niilo (du moins en finnois ;) ), j'ai presque 17 ans et je suis un passionné de la FINLANDE. Mä tykkään Suomesta ja opiskelen suomen kieltä!
Mais pour le moment, je ne suis qu'un débutant...
Si on veux discuter, il faut trouver un sujet de conversation: si on parler de la Carlie?
J'aime beaucoup cette région et je voudrais savoir pourquoi elle semble être si très chère aux yeux des Finlandais. J'ai cru comprendre que c'est une histoire de culture...

A+
Niilo

Donc qu'est ton vrai nom en français? ;) A la française, le mien ça serait probablement Nicolas, car ici en finlande je m'appelle Niklas. ..D'ailleurs tu as bien adopte des mots de patois dans tes textes, notamment avec 'mä' qui se dit toujours dans ma cité :) (Tampere, situeé au centre de la finlande)
Quant a Carlie, c'est une region a l'est de la finlande. Une moitie qu'on a perdu a la guerre dans les 40's appartient a russe. J'en sais pas bcp.
Commelevent

Viesti Medee 04 Huhti 2011 15:29

Hei, tu peux faire ç par le translateur - copier le mot - se on hiukan vaikea, mutta se toimi :roll:
Medee

Palaa alueelle Ranska