Englannin opiskelusta...

Keskustelua englannin sanoista, fraaseista ja käännöksistä.

Englannin opiskelusta...

Viesti lukiolainen 20 Maalis 2010 01:41

Itselläni on sellainen ongelma, että olen tällä hetkellä lukion ykkösellä ja englannin opiskelu on alkanut tuntua todella haastavalta, kun olen hieman laiminlyönyt sanojen lukemiset peruskouluaikana (etenkin kuuntelu tuottaa ongelmia). Nyt mietin, että miten voisin lähteä paikkaamaan tätä tilannetta. Mistä saisin hyviä sanastoja, joita voisin lähteä opettelemaan? Vissiin Suomi-Englanti-Suomi-sanakirja ei taida olla kovin hyvä vaihtoehto... Eli mitä tekisit minun asemassani?
lukiolainen

Re: Englannin opiskelusta...

Viesti abi 20 Maalis 2010 13:21

Hei!
Englannissa tärkeää on juuri sanavaraston laajuus ja peruskieliopin sujuva hallinta.
On todellakin ymmärrettävää, että englannin opiskelu tuottaa hankaluuksia varsinkin kun lukio-opiskelu on kuitenkin erilaista kuin
peruskoulussa ja tahti on vauhdikkaampi.

Kuuntelun avuksi voisit vaikka katsella englanninkielisiä uutisia, tai ohjelmia ilman tekstitystä, kokeilla kuinka paljon ymmärtää. Myös englanninkielisen musiikin kuuntelu voi auttaa ihan huomaamatta!

Englanninkieliseen kaunokirjallisuuteen tutustuminen voi varmasti aluksi tuntua hieman turhauttavalta, mutta sitä kautta omaan sanavarastoon saa varmasti laajuutta ja vivahteikkuutta. Kun valitsee jonkun ohuen kirjan, jonka aihe/tarina varmasti kiinnostaa, voi kielen oppiminen olla myös hauskaa.
Ehdottamasi Suomi-Englanti-Suomi sanakirja ei varmastikaan, niinkuin totesitkin, ole ehkä se kaikista kannattavin ja kivoin tapa oppia ja petrata kielen hallintaa, mutta siitä saa hyviä apuja tiukan paikan tullen. Itse olen huomannut myös englanninkielisten 'uutis-sivustojen' (mm. dailymail.co.uk ja independent.co.uk) lukemisen ja selailun olevan mukavaa "vahingossa oppimista."

Lukiossahan on tietenkin mahdollista kirjoittaa englanti lyhyenä kielenä, jos kirjoittaa jonkun muun (ruotsin tai matikan) pitkänä, tai myös jättää kirjoittamatta, mutta yleensä enganti on monella se yksi pitkä A-kieli.

Tietenkin voit kysyä apuja opettajaltasi, ellet ole jo kysynyt. Varmasti auttaa mielellään.
Good luck! :D
abi

Viesti Viivi2 20 Maalis 2010 14:52

Yksi vinkki on lukea englanniksi sellaisia kirjoja jotka tunnet hyvin suomeksi (aluksi). Kun tunnet kirjan sisällön niin sanasto kertyy siinä sivussa, eikä tunnu niin haastavalta. Itse lueskelin Potterit ensin suomeksi ja sitten englanniksi ja sen jälkeen olen sitten hiljalleen siirtynyt lukemaan kirjoja suoraan englanniksi. Itseäni auttoi kuunteluiden petraamisessa paljon se, että luin ja kuuntelin kirjaa yhtä aikaa. Esimerkiksi Potterit varmasti löytyisi äänikirjana ihan kirjastostakin englanniksi. (muitakin vaihtoehtoja varmasti on jos kyseinen sarja ei kiinnosta) Se että kuulee tekstin samaan aikaan kun näkee sen edessään auttoi ainakin mua hahmottamaan sitä kuultua huomattavasti paremmin. Ruotsin kanssa kun tein sitä niin mun kuunteluiden pisteet nousi ihan huimasti. Englannissa se avittaa myös siinä että yhdistää sanojen kirjoitusasua lausuntaan. Lukivikasena se on ollut mulle hankalaa. Toivottavasti noista vinkeistä on jotain apua ja tsemppiä opiskeluun.
Viivi2

Viesti Vieras 27 Maalis 2010 15:23

Suosittelen vaan, että luet paljon englanniksi (kirjoja, lehtiä yms.). Itsekin luin vielä yläasteella/lukiossa nuoremmille suunnattuja kirjoja, koska olivat helpompia kuin aikuisten kirjallisuus. Ja tietysti, jos sinulla on mahdollisuus pidemmäksi aikaa johonkin englanninkieliseen maahan, se on parasta oppia, kun kieltä on "pakko" käyttää. Itse opiskelen englannin kääntämistä, ja vietin kaksi kesää jenkeissä ja siinä kyllä tuli varsinkin puhuminen ja ääntäminen todella paljon sujuvammaksi, vaikka ennenkin periaatteessa osasin ihan hyvin.
Jos tunnet kaipaavasi jonkun apua, ota ihmeessä yhteyttä esim. Helsingin yliopiston englannin laitokseen. Monet opiskelijat antavat pienellä rahalla tukiopetusta yläasteen/lukion opiskeijoille.
Good luck! :D
Vieras

Palaa alueelle Englanti